"Egyre többet hallani a gerilla marketingről. már mindenki úgy beszél róla, mint valami olcsó taktikáról. Ez valóban használható technika? tényleg nem kerül semmibe?"
Válasz:
A gerillamarketing valóban "olcsóbb" a szokványos taktikáknál. Megspórolja a média díját. Viszont cserébe többet kell költened a kreatívra, a reklámanyagra magára, és nagy rizikót is vállalsz: mivel a dolog önmagától terjed, neked kevés beleszólásod van és könnyen visszafele is elsűlhet.
Viszont a kicsik előnye a bürokráciába könnyebben fagyott multikhoz képest, merészségük és kockázatvállalási hajlandóságuk. Jóval több mindenre hajlandóak vagyunk a médiaköltségek megspórolásáért. Mivel ez gyakran eléggé kontrollálhatatlan eszköz, csak a megfelelő termék, szolgáltatás, vagy kreatív vállalhatja a kritikus tömegek kihívásását.
A gerillamarketing arra épít, hogy a befogadó közeg – reményeink szerint a potenciális vásárlók is – a többlet tartalom, vagy poén kedvéért maguk terjesztik a reklámüzenetünket (vicces videó, kép, mp3, de akár tudományos cikk stb.).
A módszer nagy hangsúlyt fektet a személyek közötti kommunikációra, hiszen ennél hitelesebb és hatékonyabb csatornát nehéz találni, minthogy a saját ismerősöd ajánl valamit, önön meggyőződésétől hajtva.
Több fontos és jól elkülöníthető irányzata van, melyek közül a három legfontosabb:
• vírusmarketing, amely saját életet él, és az internetes vírusokra emlékeztető a terjedése. Gyakran összemosódik a gerilla marketing fogalmával
• "Szájhagyomány" marketing ("Word of mouth"), informális marketing, referenciák, vélemények verbális átadása saját ismerősei körében (ez is lehet online, mobil és persze élőszó stb.)
• Astroturfing, amely a PR eszköztárára emlékeztető megoldásokkal épít csoportokat és önszerveződő közösségeket
Veszélyei
Ha nem fedjük fel kilétünket a kampány során és mégis kiderül (álblog indítása stb.) bizony negatív visszhangja lehet a kampánynak, ami sajnos gyakran jóval túlkiabálja a pozitív hangokat. Ugyanilyen hatásokkal számolhatunk rossz, vagy nem „cool” termékek, szolgáltatások esetén! És ebben az esetben nagyon nehéz kontrollálni a folyamatot! A híresen póruljártak közül pl. a Sony Zipatoni kampánya ismert. A sikeres és úttörő kampányok sorát pedig az Ideglelés film reklámja erősíti.
Mire figyelj?
- vállalható ötleted és terméked legyen
- ha a vírusmarketinget választod, akkor kis méretű csatolmányt használjt, vagy mégjobb, ha linket és a videót pl kirakod a videómegosztó site-ok egyikére
- itt az ötlet, a poén, a tartalom a fontos, te csak másodlagos szereplő lehetsz
- ne csak online megoldásokban, offlineban is gondolkodj (utcai performance stb.)
- jogkövetés: a graffitis kapmányok nem biztos, hogy minden szempontnak megflelnek